Szczegóły programu

Koordynator:
Irek Grin

Stanisław Lem – jeden z najwybitniejszych umysłów naszego kontynentu przełomu XX i XXI wieku – intrygował wiedzą, erudycją i wizjonerskimi koncepcjami na temat przyszłości naszej planety oraz ludzkiego gatunku. Jego książki uczyły i bawiły kilka pokoleń czytelników w różnych krajach – przetłumaczono je na ponad 40 języków. Amerykański pisarz Philip K. Dick podejrzewał nawet, że pod nazwiskiem LEM ukrywał się cały zespół ekspertów naukowych i pisarzy.



fot. copyright: © Bolesław Lutosławski, 1973

Podczas Kongresu najznamienitsi przedstawiciele wielu odległych od siebie specjalności: astronomowie, matematycy, fizycy, informatycy, biolodzy, genetycy,  literaturoznawcy, językoznawcy, filozofowie, etycy, socjologowie i filmoznawcy pochylą się nad koncepcjami oraz wizjami świata zawartymi w dziełach autora Solaris.
Trzydniowe wydarzenie we Wrocławiu  będzie z jednej strony podsumowaniem stanu wiedzy na temat biografii i twórczości Stanisława Lema, z drugiej – pokaże, z jakich dziedzin nauki pisarz czerpał inspirację oraz na które z nich oddziaływał osobiście.

Kongresowi towarzyszyć będą pokazy filmowe i dedykowany pisarzowi koncert jazzowy zatytułowany „Lem session”.

Koncepcja: prof. Stanisław Bereś

1965_Stanislaw_Lem_Moskwa 1983_Stanislaw_Lem_Berlin 1973_Stanislaw_Lem_copyright_Boleslaw_Lutoslawski_ (1) Stanisław Lem z Ewą Lipską fot. E. Lempp plakat lem (2)

Projekt muzyczny Lem session tworzą wybitni instrumentaliści jazzowi, których wirtuozerię i możliwości improwizacyjne doceniła i poznała publiczność wielu światowych scen. Choć każdy z nich reprezentuje odmienny styl muzyczny, wspólnym mianownikiem tego eksperymentalnego koncertu jest ich fascynacja twórczością Stanisława Lema. Refleksje i inspiracje związane z lekturą dzieł autora Solaris staną się dla nich punktem wyjścia do instrumentalnego dialogu o bezkresnych przestrzeniach kosmosu, o kondycji współczesnego człowieka i technologicznym galopie świata.
Projekt Lem session towarzyszy Kongresowi LEMologicznemu odbywającemu się w dniach 28-30 listopada 2016r.

Piotr Wojtasik
Jest jednym z najważniejszych muzyków polskiej sceny jazzowej. Wirtuoz trąbki, genialny improwizator i kompozytor przemawia własnym, niepowtarzalnym, muzycznym językiem. Jest uznanym pedagogiem, prowadzi liczne warsztaty, otrzymał m.in. nagrody: Fryderyka, Jazzowego Oscara, a także Mateusza Trójki.

W rankingu magazynu "Jazz Forum" uznano go za najpopularniejszego polskiego jazzmana. Nagrywał i koncertował u boku takich gwiazd jazzu jak: Kenny Garrett, Billy Harper, Gary Bartz, Dave Liebman, Victor Lewis, Daniel Humier, Joachim Kuhn czy Michel Donato, a na polskim rynku współpracował m.in. z Janem "Ptaszynem" Wróblewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Andrzejem Jagodziński, Maciejem Sikałą, Lorą Szafran, Leszkiem Możdżerem, Piotrem Baronem.


Wolfgang Reisinger

Wiedeńczyk, jest obecnie jednym z najlepszych perkusistów w Europie. Przez dziesięć lat był członkiem pionierskiej, legendarnej orkiestry awangardowej „Vienna Art Orchestra”.

Współpracował ze znakomitymi zespołami „Part of Art” i „Art Mail”. Jego klasyczne muzyczne wykształcenie pozwalało mu na wspólne projekty muzyczne z wieloma współczesnymi kompozytorami. Tworzy i produkuje muzykę filmową oraz teatralną.

 


Joris Teepe

Zgłębiał muzykę improwizowaną u samego źródła – przez dziewięć lat współpracował z Rashiedem Alim (ostatnim perkusistą Johna Coltrane’a), z którym koncertował na całym świecie oraz uczestniczył w nagraniu czterech studyjnych albumów.

Jest uznanym kompozytorem, autorem ponad stu utworów zarówno na orkiestrę symfoniczną, zespół jazzowy, czy big band i chór. Pochodzi z Amsterdamu, ale większość życia spędził w Nowym Jorku, gdzie jest liderem swojego big bandu.







 

 

 


Józef Skrzek
Jest muzykiem rockowym, uprawia również rock progresywny – co zbliża go stylistycznie do wyżej wymienionych muzyków. Jest multiinstrumentalistą i kompozytorem podejmującym projekty o charakterze interdyscyplinarnym: łączy muzykę z filmem i baletem, używa instrumentów elektronicznych, które nadają oryginalny charakter muzycznej przestrzeni.



Igor Pietraszewski
Zgłębia muzykę poprzez praktyki zen, praktyki medytacyjne na flecie shakuhachi. Studiował grę na tym instrumencie u Ryudo Takahashi w japońskim Yamagata. Wziął udział w nagraniach ponad dwudziestu płyt oraz licznych rejestracjach muzyki filmowej i teatralnej. Współpracował z tak wybitnymi artystami, jak Jon Faddis, Al Porcino, Jose Feliciano, Keely Smith, Wayne Bartlett, Freddie Cole, Bennie Bailey, Bill Prince, Piotr Wojtasik, Leszek Możdżer, Wojciech Karolak, Tomasz Szukalski.


Cena biletu: 30 zł - normalny; 20zł - ulgowy dla studentów, emerytów, rencistów.

* z UrbanCard rabat 20 %
* koncert w sali teatralnej, miejsca nienumerowane

Zakup biletów:
- kasa: Impart, ul. Mazowiecka 17
tel. 71-341-94-32; w godzinach 12.00-18.00
- dział rezerwacji: 71/71 27 100 w godzinach 8.00-16.00; rezerwacje@impart.art.pl
- www.impart.art.pl
- www.eventim.pl
- punkty sprzedaży ( Empik, Media Markt, Saturn)

PROGRAM

28 listopada 2016
Kino Nowe Horyzonty, sala 6, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21


9.00–10.00
Projekcja filmu Borysa Lankosza Autor Solaris

10.00–12.00
Debata I – Lem na żywo
prof. Stanisław Bereś
Ewa Lipska
red. Małgorzata Nycz
Wojciech Zemek
Michał Zych

Film dokumentalny Borysa Lankosza pt. „Autor „Solaris” to punkt wyjścia do pierwszej debaty, w której dyskutować będą osoby, które osobiście znały Stanisława Lema i z nim współpracowały: członkowie rodziny, przyjaciele, były sekretarz i autorzy rozmów z pisarzem. Odwołując się do obrazu filmowego, wspominać będą swoje kontakty z pisarzem, zastanawiając się, jaki był „mistrz” na żywo? Jak odcisnął się na ich życiu? Jaki zapis pozostawił w ich pamięci?


12.30–14.30
Debata II – Lem i polszczyzna
prof. Jerzy Bralczyk
dr hab. Maciej Eder
prof. Jan Miodek
prof. Tadeusz Piotrowski

Polszczyzna literacka Stanisława Lema stanowiła zawsze przedmiot zachwytów i zadziwień językoznawców, bo był ludycznie usposobionym eksperymentatorem w obrębie języka polskiego, specjalistą od neologizmów, słownych gier i wynalazków leksykograficznych zarówno w powieściach, jak i w eseistyce. Wpisane w nie pokłady komizmu i innowacyjności prowokują do pytań, czy istnieje takie zjawisko jak „język Stanisława Lema” i jaki był wpływ utworów pisarza na współczesną polszczyznę.


16.00–18.00
Debata III – Lem na małym i dużym ekranie
dr hab. Krzysztof  Kornacki
prof. Arkadiusz  Lewicki
prof. Krzysztof  Loska
prof. Tadeusz Lubelski

Lem doczekał się 27 ekranizacji i adaptacji filmowych oraz telewizyjnych, a jego powieści przenosili na ekran wybitni reżyserzy, tacy jak Andriej Tarkowski, Steven Sodebergh, Andrzej Wajda, Edward Żebrowski. Ale Lem nie zostawiał zwykle suchej nitki na adaptacjach swoich książek – dlaczego? Jaka jest ich rzeczywista wartość i miejsce w historii filmu? Co sądzą o nich wybitni polscy filmoznawcy? Dlaczego wzbudzały taką niechęć pisarza?


18.00–20.45
Projekcja filmu Andrieja Tarkowskiego Solaris
21.00–22.45
Projekcja filmu Stevena Sodebergha Solaris


29 listopada 2016
Sala koncertowa Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu
Budynek E, ul. Zelwerowicza 7-11

9.00–11.00
Debata IV – Lem jako eksplorator
prof. Marek Abramowicz
gen. Mirosław Hermaszewski
prof. Jerzy Lukierski
prof. Michał Różyczka

Kiedy powstawały pierwsze powieści Stanisława Lema, których bohaterami byli kosmonauci, a miejscem akcji – przestrzeń kosmiczna, zaczynała się dopiero epoka podboju kosmosu. Jak wyobraźnia i wiedza pisarza miały się do rzeczywistości? Czy jego książki miały wpływ na badaczy oraz eksploratorów kosmosu? Czy ograniczył się on do budowania romantyki procesu odkrywania jego tajemnic? Dziś wiemy o wszechświecie i jego naturze znacznie więcej niż wtedy, gdy Lem pisał swoje utwory, ale on był pierwszym polskim pisarzem, który podjął to wyzwanie. Czym były (i są dzisiaj) jego powieści dla tych, którzy poświęcili swe życie naukowemu badaniu kosmosu – astronauty, astronoma, fizyka i astrofizyka.

 


11.30–13.30
Debata V – Lem jako wizjoner
prof. Ernest Aleksy Bartnik
prof. Paweł Golik
prof. Andrzej Kisielewicz

Umysłowość Lema zawsze budziła respekt, co wynikało z jego imponującej wiedzy, oryginalności myślenia i śmiałości w stawianiu hipotez. Konstruując powieściowe światy i pisząc prognostyczne eseje, bez kłopotów poruszał się po obszarach kosmologii, astrofizyki, astronomii, planetologii, biologii, matematyki, fizyki, cybernetyki, medycyny, chemii, teorii informacji, logiki, teorii decyzji, teorii literatury i psychologii. Ale jak na te jego wyprawy spoglądają wybitni uczeni tych specjalności? Czy był tylko wybitnym pisarzem, genialnym popularyzatorem, czy kimś więcej? Czy koncepcje, które głosił, mają tylko wartość literacką czy dowodzą również twórczego myślenia poza obszarem sztuki?


15.30–17.30
Debata VI – Lem jako diagnosta
prof. Andrzej Kübler
prof. Zbigniew Mikołejko
dr hab. Paweł Okołowski
prof. Jerzy Vetulani

Ciągoty filozoficzne Lema widoczne są w całej jego twórczości – powieściowej i eseistycznej.  Podejmował w niej rozważania nad zagadką powstania kosmosu, niedoskonałością znanego nam świata oraz człowieczej natury. Ciągle zastanawiał się, czy da się w nich coś realnie ulepszyć. Do końca życia trawiła go niepewność, czy przeznaczeniem człowieka jest bardziej dobro czy zło? Czy ten filozofujący pisarz nie był zawsze w głębi serca lekarzem, który marzył o uleczeniu świata ze zła? W końcu to był jego prawdziwy (rodzinny) zawód…


30 listopada 2016
Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego
Sala Wielka Zachodnia, ul. Fryderyka Joliot - Curie 15

9.00–11.00
Debata VII – Lem w literaturze polskiej
dr Agnieszka Gajewska
prof. Jerzy Jarzębski
dr Maciej Płaza
prof. Małgorzata Szpakowska


Literaturoznawcy i krytycy zawsze mieli kłopot z Lemem, choć jego powieści konkurują w ilości wydań z Henrykiem Sienkiewiczem. Czy powodem był zainwestowany w nie potencjał nauki, czy kostium science fiction? Ale świat się zmienia i fantastyka się zmienia. Jak obecnie odnoszą się do jego utworów znawcy jego twórczości? Inaczej niż w drugiej połowie XX wieku? Co w dziełach Lema wydaje się nam dzisiaj wartością trwałą, a co z nich bezpowrotnie uleciało? Za jego życia często wymieniano go jako kandydata do literackiego Nobla. Czy słusznie? Co do tezaurusa polskiej i światowej literatury wniósł ten pisarz?


11.30–13.30
Debata VIII – Lem jako ojciec polskiej fantastyki
Jacek Dukaj
Marek Oramus
Wojciech Orliński
Maciej Parowski
dr Andrzej Zimniak

Kiedy odchodzi mistrz gatunku, jego miejsce – naturalną koleją rzeczy – zajmują nowi autorzy. Wobec swojego poprzednika mają zwykle ambiwalentny stosunek, bo z jednej strony mu wiele zawdzięczają, a z drugiej musieli się od niego oderwać, by znaleźć własne drogi i zostać sobą. Jak dziś, 10 lat po odejściu Lema, spoglądają na jego twórczość? Czy pomagała im, czy przeszkadzała? Co uważają za trwałe zasługi Lema dla polskiej fantastyki, a co za przemijające olśnienia? Na to pytanie odpowiedzą pisarze, którzy obecnie są jej liderami.

Klub literacki i muzyczny PROZA, ul. Przejście Garncarskie 2
15.00–17.00
Debata IX – Lem w przekładach
Tatiana Jamnik
Wiktor Jaźniewicz
Katarzyna Moloniewicz
Abel Murcia
prof. Elżbieta Skibińska

Polacy lubią być dumni z sukcesów rodaków za granicą. Książki Lema zostały przełożone na 45 języków. W jakich krajach miały najżywszy oddźwięk i dlaczego? Jak je w nich odbierano i komentowano? Na ile były  przekładalne na języki obce? Z czym tłumacze mieli największe problemy i jak je rozwiązali? W jaki sposób oddziałały na czytelników i krytyków poza Polską? Na te i inne pytania odpowiedzą tłumacze z USA, Hiszpanii, Słowenii, Rosji, Białorusi.

Biuro Festiwalowe IMPART 2016, sala teatralna, ul. Mazowiecka 17
19.00–21.30

Lem session (koncert jazzowy) program towarzyszący
dr Igor Pietraszewski
Wolfgang Reisinger
Józef Skrzek
Joris Teepe
Piotr Wojtasik

Koncert jazzowy w wykonaniu wybitnych muzyków znanych na scenie międzynarodowej, którzy improwizować będą na tematy lemowskie (powieściowe sceny, słowa–klucze, cytaty) i opowiedzą o swoich spotkaniach z prozą Lema. Czy w języku muzyki da się wyrazić niezwykłość jego powieściowych światów?

Partnerzy i sponsorzy

Dzięki nim to wszystko jest możliwe!

Ładowanie...
Ładowanie...

Nagłówek